آخرین اخبار

اروپا و آمریکا دریافتند دیگر خبری از خنده‌های دیپلمات‌های پیشین نیست

یک نماینده مجلس گفت: دولت آقای رئیسی سیاست ترمیم رابطه با کشور‌های جنوب خلیج فارس را در دستور کار قرار داد، ایران عضو کامل پیمان شانگ‌های شد، رابطه با آژانس اتمی در مدار عادی شدن قرار گرفت و با چین و روسیه وارد تعاملات جدی‌تر اقتصادی شد لذا اروپا و مخصوصا آمریکا دریافتند در ایران آن سبوی برجامی شکسته و خبری از خنده‌های دیپلمات‌های پیشین در کار نیست.

اشتراک گذاری
27 خرداد 1402
کد مطلب : 5587

اروپا و آمریکا دریافتند دیگر خبری از خنده‌های دیپلمات‌های پیشین نیست
توازن/به گزارش رویداد۲۴؛  سیدناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: بدون تردید دیپلماسی قدرتمندانه یکی از مهمترین نقاط قوت دولت و شخص آیت الله رئیسی است که برگی دیگر از این دیپلماسی با سفر اخیر رییس جمهور و هیات همراه به سه کشور آمریکای لاتین یعنی ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا رقم خورد.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از گفت و گوی موسوی لارگانی را در ادامه می‌خوانید:

رئیسی طی حدود دو سالی که از دوران ریاست جمهوری‌شان می‌گذرد، بیش از ۲۵ سفر خارجی داشته یا میزبان روسا و سران سایر کشور‌ها بوده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود و نشان از برنامه‌ای عملیاتی و دقیق برای خروج از دیپلماسی التماسی- انتظاری دولت قبل و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌ها دارد.

همچنین می‌توان این سفر را بخشی از تحرک ایران برای عینی کردن نظم نوین جهانی دانست که دیگر اروپا و آمریکا یکه تاز جهانی نیستند؛ در شرایطی که آمریکا و اروپای غربی از هیچ تلاشی برای محدود کردن کشورمان در قالب انواع تحریم‌ها فروگذاری نکرده و رژیم صهیونیستی هم تا توانسته علیه ایران سمپاشی تبلیغاتی کرده، این ایران بوده که ابتکار عمل دیپلماتیک را در دست داشته و توانسته دایره نفوذ ایران را تا حیاط خلوت آمریکا یعنی آمریکای لاتین گسترش بدهد.

این همان محوری است که می‌توان از آن تحت عنوان خروج از دیپلماسی تک بعدی برجامی یاد کرد. یعنی به جای اینکه کشور را معطل کرد که آیا مذاکرات برجامی با غربی‌های عهد شکن به نتیجه می‌رسد یا خیر، استفاده از سایر پتانسیل‌های کشور را در سایر حوزه‌ها در دستور کار قرار داد که اتفاقا این سیاست جواب داده است.

همزمان با اینکه دولت آقای رییسی سیاست ترمیم رابطه با کشور‌های جنوب خلیج فارس را در دستور کار قرار داد، ایران عضو کامل پیمان شانگ‌های شد، رابطه با آژانس اتمی در مدار عادی شدن قرار گرفت و با چین و روسیه وارد تعاملات جدی‌تر اقتصادی شد لذا اروپا و مخصوصا آمریکا دریافتند در ایران آن سبوی برجامی شکسته و خبری از خنده‌های دیپلمات‌های پیشین در کار نیست.

آن‌ها سر عقل آمده و با فرستادن واسطه‌های متعدد خواستار تفاهم با ایران در موضوع هسته‌ای شده و آمادگی خود را برای توافق اعلام کردند و در حال حاضر هم برخی مذاکرات غیر مستقیم در جریان است. پیشتر هم برخی سران اروپا با آقای رئیسی مذاکره طولانی تلفنی داشتند که نشان می‌دهد موضع قلدرمابانه قبلی مقابل ایران را از دست داده اند.

سفر به آمریکای لاتین را باید بخشی دیگر از سیاست خارجی کشور بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت ارزیابی کرد که حاوی نتایج مثبتی برای کشور در حوزه‌های مختلف از جمله گشایش اقتصادی و انتقال فشار سیاسی از ایران به آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

ایالات متحده از دیرباز آمریکای لاتین را حیاط خلوت و حوزه نفوذ اختصاصی خود می‌داند و همیشه در این منطقه دخالت‌های سیاسی و نظامی مرگبار داشته و ملت‌های این منطقه را به ستوه آورده است. دقیقا به همین دلیل است که طی دهه‌های گذشته دائما دولت‌هایی با رویکرد ضد واشنگتن در کشور‌های این منطقه بر سر کار می‌آید.

واشنگتن تاب تحمل چنین دولت‌هایی را ندارد و در کمال عجز شاهد حضور مقتدرانه ایران در حیاط خلوت خود است. البته مردم این کشور‌ها نگاه کاملا مثبتی به جمهوری اسلامی ایران دارند و یکی از راه‌های موثردفع خطر همیشگی آمریکا را در گسترش رابطه با ایران می‌بینند.

رئیسی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با درک دقیق این موقعیت‌ها، سفری به موقع و موفقیت آمیز به این منطقه داشت و توانست انواع توافقات و تفاهم نامه‌های اقتصادی، سیاسی و علمی و فرهنگی را با این کشور‌ها امضا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =